Regulaminy

Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Szkole Podstawowej w Wiązownicy.

Załącznik nr 1

do Zarządzenia Dyrektora nr 4/2017

 z dnia 1 wrzesnia 2017r.

 

Regulamin   przyjmowania  i  rozpatrywania

 skarg  i  wniosków

w Szkole Podstawowej w Wiązownicy

 

Podstawa prawna:

 

  1. 1.    Ustawa z dn. 14 czerwca 1960 r.-Kodeks postępowania administracyjnego
    (tekst ujednolicony:  Dz.U. 2017 poz. 1257 ).

 

  1. 2.    Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania  i  rozpatrywania skarg i wniosków  (Dz.U. z 2002 r., Nr 5, poz.46).

 

 

Rozdział I

Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków

 

§ 1.1. Wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez:

 

1)       dyrektora szkoły – w każdy wtorek w godzinach od 94º do 11 ºº i czwartek                                  

        w godzinach od 1330 do 1600 w gabinecie dyrektora ;

2)       wicedyrektora szkoły – w każdą środę w godzinach od 1230 do 15 30                                       

        w gabinecie   wicedyrektora ;

3)      sekretarza szkoły – w każdy wtorek i piątek w godzinach pracy sekretariatu.

 

2. Skargi mogą być wnoszone:

1)       pisemnie;

2)       telefonicznie;

3)       pocztą elektroniczną;

4)       ustnie do protokołu – zał. 1.

 

  1. Pracownik przyjmujący skargę/ wniosek potwierdza złożenie skargi/wniosku, jeżeli osoba wnosząca zażąda potwierdzenia.

 

  1. Pracownik przyjmujący skargę/wniosek obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi.

 

  1. W szkole prowadzi się Rejestr skarg i wniosków wg wzoru – zał.2. Rejestr skarg         i wniosków przechowuje się w sekretariacie szkoły, posiada on następujące rubryki:

 

1)       liczba porządkowa;

2)       data złożenia skargi/wniosku;

3)       informacja dotycząca tematyki skargi/wniosku;

4)       informacja o sposobie załatwienia sprawy.

5)       termin załatwienia skargi/wniosku;

6)       imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku;

7)       uwagi.

 

  1. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia                          i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego - anonimy.

 

  1. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.

 

  1. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.

 

 

Rozdział II

Kwalifikowanie skarg i wniosków

 

§ 2.1. Kwalifikowania spraw jako skargi lub wniosku dokonuje dyrektor.

 

  1. Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest  do rejestru skarg i wniosków.

 

  1. Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.

 

  1. Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły należy zarejestrować,             a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę, wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły.

 

  1. Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać właściwym organom, zawiadamiając  o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.

 

  1. Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.

 

  1. Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.

 

  1. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.

 

 

 

Rozdział III

Rozpatrywanie skarg i wniosków

 

§ 3.1. Pracownik upoważniony do rozpatrywania skarg/wniosków jest zobowiązany przestrzegać następującej kolejności działań:

 

1)       przyjęcie, kwalifikowanie i rejestracja skargi/wniosku;

 

2)       analiza treści skargi/wniosku;

 

3)       określenie i wyszczególnienie zarzutów;

 

4)       w przypadku, gdy z treści skargi/wniosku nie można ustalić jej przedmiotu należy wezwać skarażącego do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania  z jednoczesnym pouczeniem, że nieusunięcie brtaków spowoduje pozostawienie skargi/wniosku  bez rozpoznania;

 

5)       przeanalizowanie zarzutów w aspekcie prawnym;

 

6)       zaplanowanie trybu działań / czynności postępowania wyjaśniającego, w tym:

 

a)     ustalenie źródeł informacji, trybu i form ich zbierania,

b)     ustalenie wykazu dokumentów przewidzianych do kontroli, badania,

c)      przygotowanie narzędzi wspomagających wyjaśnienie sprawy, np.: ankiet, listy pytań, kwestionariusza wywiadu, arkusza diagnostycznego, itp.,

 

7)       w przypadku braku możliwości załatwienia skargi/wniosku w określonym terminie przygotować zawiadomienie o przedłużeniu okresu rozpatrywania skargi/wniosku wraz z podaniem przyczyny  i planowanego terminy zakończenia;

 

8)       analiza zebranych materiałów w postępowaniu wyjaśniającym, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie się do stanu prawnego i zasadności zarzutów;

 

9)       opracowanie projektu odpowiedzi na skargę/ wniosek;

 

10)  sformułowanie wniosków do dlaszej pracy celem poprawy wskazanego obszaru pracy szkoły,   w przypadku  gdy skarga / wniosek były zasadne.

 

 

§ 4.1. Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następującą dokumentację:

 

1)       oryginał skargi/wniosku;

2)       notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego- zał. 3;

3)       materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku;

4)       odpowiedź do skarżącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz  z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem;

5)       inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.

 

  1.  Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:

 

1)       oznaczenie organu, od którego pochodzi,

2)       wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,

3)       imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.

 

  1. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie szkoły.

 

Rozdział IV

Terminy rozpatrywania skarg i wniosków

 

§ 5.1.  Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.

 

  1. Skargę/wniosek rozpatruje się:

 

1)     do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny;

2)       do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające;

3)       do dwóch miesięcy, gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana.

 

  1.  Do siedmiu dni należy:

 

1)       przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana  do niewłaściwego organu;

 

2)       przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy organem właściwym jest wymiar sprawiedliwości;

 

3)       przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów;

 

4)       przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia;

 

5)       zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku;

 

6)       udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.

 

 

 

Załączniki:

1)     protokół przyjęcia skargi ustnej,

2)     wzór rejestru skarg i wniosków

3)     notatka służbowa,

4)     imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków

 

 

 

 

                                                                                                       Dyrektor

Szkoły Podstawowej w Wiązownicy

                           

                                                                                                                                                                           

 

załącznik 1

 

 

 

PROTOKÓŁ  PRZYJĘCIA  SKARGI  USTNEJ

 

 

 

W dniu………......…………….Pan/Pani………………………….........................………………………………

 

zam.   …………………………………………………........................…………………………......……………..

 

Tel.    ……………………………………………........................…………………………….......………………..

 

złożył(a) skargę dotyczącą

 

…………………………...........................………………………………………................................................

 

…………………………………………………………………………………………………………………………

 

…………………………………………………………………………………………………………………………

 

…………………………………………………………………………………………………………………………

Do skargi załączono następujące dokumenty:

 

.....................................................................................................................................................................

 

.....................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

        ……………………………………………                            .......................................................................                                ( podpis osoby wnoszącej skargę )                                           ( podpis pracownika przyjmującego skargę)

                                                                                                                              

                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

 

 

 

załącznik 2

 

 

 

 

REJESTR SKARG I WNIOSKÓW

 

 

L.p.

 

Data złożenia skargi              lub wniosku

 

 

Krótka treść

( czego dotyczy)

 

Sposób załatwienia

 

Termin załatwienia

 

 

Osoba odpowiedzialna za załatwienie

 

Uwagi

1.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

(...)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

załącznik 3

 

NOTATKA SŁUŻBOWA

 

Z postępowania wyjaśniającego przeprowadzoneg przez

 

.........................................................………………………………………………………………………………

( imię i nazwisko, stanowisko służbowe )

 

w sprawie skargi nr ……..............................……z dnia…………....……………………………………………

 

złożonej przez …….............................…………………………………………………………………………….

( imię i nazwisko osoby wnoszącej skargę )

 

dotyczącej: (wskazać zarzuty )

 

1.………………………………………………………………………………………………………………………

2.………………………………………………………………………………………………………………………

 

W trakcie postępowania wyjaśniającego podjęto następujące czynności:

 

1.………………………………………………………………………………………………………………………

2.………………………………………………………………………………………………………………………

3.………………………………………………………………………………………………………………………

 

Na podstawie przeprowadzonych czynności ustalono:

( podać stan faktyczny i odniesienia do stanu prawnego z podstawą prawną )

 

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

 

W czasie badania sprawy poczyniono następujące spostrzeżenia:

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

Wobec powyższego należy:

…………………………………………………………………………………………………................................

                                                                                                                                                            ....................…………………………………

                                                                                                                                  ( podpis, stanowisko służbowe )

 

 

 

 

załącznik 4

 

 

 

Imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków

 

Lp.

Imię nazwisko i stanowisko służbowe

 

1.

2.

3.

 

Agnieszka Kukułka – dyrektor szkoły

Elżbieta Cieliczka – wicedyrektor

Teresa Adamiec – sekretarz szkoły

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 kwietnia 2019 10:04
Dokument wprowadzony do BIP przez: Lucyna Kajder
Ilość wyświetleń: 436
16 kwietnia 2019 10:04 (Lucyna Kajder) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)